Peranan Media Sosial Dalam Pendidikan



Peranan  Media Sosial Dalam Pendidikan

Oleh : PQB 170028 Chong Chee Keong

Media sosial telah mendapat kredibiliti selama bertahun-tahun sebagai sumber maklumat dan platform yang dipercayai boleh berinteraksi dengan audien. Oleh itu,  institusi pendidikan turut berkembang sejajar dengan trend moden untuk  meningkatkan kehidupan pelajar. Penggunaan media sosial dalam pendidikan menyediakan pelajar dengan keupayaan untuk mendapatkan maklumat yang lebih berguna, untuk berhubung dengan kumpulan pembelajaran dan sistem pendidikan lain yang memudahkan pendidikan.

Alat rangkaian sosial mampu memberi peluang kepada pelajar dan institusi  untuk meningkatkan kaedah pembelajaran. Melalui rangkaian, kita boleh memasukkan plugin media sosial yang membolehkan perkongsian dan interaksi. Pelajar boleh mendapat manfaat daripada tutorial dan sumber dalam talian yang dikongsi melalui rangkaian sosial.

Terdapat pengetahuan berharga yang dapat diperoleh melalui media sosial seperti analisis dan pandangan mengenai pelbagai topik atau isu untuk tujuan pembelajaran. Media sosial juga merupakan medium di mana pelajar boleh mewujudkan sambungan yang bermanfaat untuk kerjaya mereka. Sebagai institusi pendidikan, pentingnya menggunakan platform sosial bagi membantu mewujudkan strategi latihan pelajar yang lebih baik dan membentuk budaya pelajar. Justeru, media sosial memainkan peranan penting dalam bidang pendidikan.

v   Menyediakan Persekitran Pembelajaran Kondusif

Dari perspektif aplikasi sedia ada, media sosial dapat menyediakan persekitaran pembelajaran terbuka, menggalakkan pemikiran yang mendalam dalam proses pembelajaran, membantu untuk mencari dan menggunakan pengetahuan, membantu mengekalkan dan meningkatkan semangat belajar, dan mencapai kemajuan bersama peserta kumpulan kolaborasi. Selain itu, media sosial membawa kesan positif untuk memupuk pembelajaran sosial dan kaedah dan tabiat pembelajaran sepanjang hayat. Hasilnya, penyelidik dalam bidang pendidikan mula menyedari bahawa mereka boleh cuba membimbing pelajar melalui pembelajaran interaktif melalui platform media sosial. 


v   Melatih Kemahiran Berlisan

       Hakikatnya, media sosial lebih sesuai untuk melatih kemahiran khas pelajar terutamanya bercakap, mendengar dan menulis. Pembelajaran bahasa lisan berbeza daripada pengajaran bahasa asas. Ia memerlukan pelajar bercakap berdasarkan pemahaman dan ingin bercakap. Cara untuk membiarkan pelajar bercakap adalah satu perkara yang sukar dalam pengajaran bahasa. Hal ini juga disebabkan oleh kebanyakan pelajar mempunyai rasa takut dan malu. Justeru, sekiranya menggunakan media sosial untuk pengajaran lisan, pasti dapat mengurangkan tekanan psikologi pelajar untuk menyelesaikan tugas lisan secara bersemuka. Jika terdapat terlalu banyak pelajar di dalam kelas, guru tidak dapat menjamin bahawa setiap pelajar dapat menyelesaikan latihan di dalam kelas, dan memerlukan media sosial untuk menyelesaikan pelajaran.

v   Meningkatkan Sistem Pembelajaran

Sistem pengurusan pembelajaran adalah perisian rangkaian yang menyampaikan program pendidikan dan memberikan institusi aktiviti pentadbiran lain. Pembelajaran media sosial boleh merangkumi fungsi sembang segera, video, forum untuk berkongsi maklumat dan sumber pengajaran lain untuk membantu pelajar.  Sistem ini menguatkan penyertaan pelajar dan membuat projek pasukan mudah untuk bekerjasama. Adalah bermanfaat bagi institusi untuk menggunakan sistem pengurusan Pembelajaran yang popular dengan integrasi media sosial untuk mencapai jangkauan dan kesan terbaik melalui sistem. Faedah pembelajaran sosial lain adalah sistem persidangan langsung, keupayaan webinar, ulasan kumpulan kongsi, blog dan banyak lagi.

v   Menilai Kemahiran Pelajar

Seterusnya, guru boleh menggunakan media sosial untuk menilai kemahiran pelajar. Sebagai contoh, dalam pengajaran kelas mendengar, selepas guru selesai audio, guru boleh menggunakan fungsi suara WeChat untuk menjalankan ujian kecil . Untuk contoh lain, anda boleh menulis blog sebagai sebahagian daripada penilaian harian kelas penulisan.


v   Berhubung dengan pakar ilmiah

Penggunaan media sosial dalam pendidikan turut membawa manfaat kepada pelajar-pelajar terutamanya yang menuntut di institusi pengajian tinggi, hal ini kerana akan mengetahui siapa pakar dalam bidang dan subjek tertentu. Apabila anda mula mengikuti pakar-pakar ini, anda belajar lebih banyak dan mendapatkan kandungan berguna dari mereka, ini memberi anda kuasa untuk menghasilkan hasil yang hebat.

Media sosial mempunyai keupayaan untuk memperluaskan perspektif anda terhadap pelbagai subjek dan memberi penerangan, kandungan segera yang baru. Anda mempunyai peluang untuk melibatkan pakar untuk mendapatkan jawapan mengenai topik yang mungkin anda perlukan bantuan.

v    Institusi berkomunikasi dengan pelajar

Institudi pendidikan mempunyai keupayaan untuk berhubung dengan pelajar melalui rangkaian media sosial seperti Facebook, kumpulan Google Plus, dan YouTube. Saluran ini boleh digunakan untuk menyampaikan berita sekolah, membuat pengumuman dan menyediakan pelajar dengan maklumat yang berguna. Ini membina hubungan antara institusi pendidikan dan pelajar yang membantu menangani banyak masalah pelajar melalui interaksi kumpulan.
Institusi boleh berkongsi khidmat sokongan dan positif yang menjangkau semua pelajar yang dihubungkan dengan rangkaian media sosial. Video adalah alat yang menonjol dalam trend media sosial yang berkesan dan kita boleh menggunakannya untuk berkongsi video berguna yang memberi inspirasi kepada pelajar dan membantu mereka dalam subjek kursus mereka. Melalui medium sosial seperti YouTube, Facebook atau Instagram video secara langsung, hubungan antara pelajar dan institusi dapat dikekalkan.

v    Membantu dalam proses Penyelidikan

Media sosial merupakan salah satu platform terbaik untuk mengekstrak data. Kita boleh mengetahui cara majoriti orang berasa tentang topik tertentu atau bagaimana pakar melihat dan memberi nasihat mengenai isu-isu tertentu. Ini dapat membantu pelajar mengumpul dan menghasilkan kandungan yang berguna untuk penyelidikan. Sama ada pelajar sedang menjalankan tugasan, mengusahakan sesuatu projek atau cuba untuk mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai subjek, beberapa maklumat dan hasil terbaik boleh diekstrak dari media sosial.

v    Pelajar boleh membina kredibiliti sosial

Membina blog menerusi rangkaian sosial boleh membantu pelajar membina portfolio untuk kerjaya mereka. Platform boleh digunakan untuk memulakan perkongsian sementara pelajar masih dalam ruang pembelajaran. Ini memberi manfaat kepada kerjaya pelajar yang menunjukkan proses pembelajaran telah berkembang melalui media sosial mereka.

Dengan mencerminkan latar belakang pendidikan dan mendapat pendedahan di media sosial, yakni dapat membina kredibiliti sosial pelajar dan dilihat sebagai orang yang boleh menawarkan kepakaran mereka dalam bidang tertentu. Ini menyediakan dan meletakkan kerjaya mereka untuk mempunyai kredibiliti sosial.

Sesungguhnya, sebagai interaksi rangkaian sosial yang maju dalam sistem pendidikan, media sosial akan menjadi alat utama untuk menyelesaikan masalah pendidikan. Manfaat penting yang membina rangkaian adalah alat dan akses berguna dan bermanfaat yang menjadikan pembelajaran menjadi proses yang menyenangkan. Kelayakan pemasaran digital dapat memberi inspirasi kepada pelajar untuk mengetahui tentang peranan media sosial dalam pendidikan. Ini boleh membawa kepada pelbagai laluan media sosial dan pemasaran pekerjaan.

~ Sekian ~

No comments:

Post a Comment