Kesimpulan


Kesimpulannya, penggunaan media sosial dalam pembelajaran dapat membantu para pelajar dan pendidik untuk mencipta serta membina pengetahuan mereka. Pembelajaran menerusi media sosial sedikit sebanyak mampu memberika suasana pembelajaran yang menarik dan lebih efektif. Penggunaan aplikasi media sosial dalam kalangan pelajar akan memberikan kesan yang positif melalui dan dapat menjimatkan masa pembelajaran pelajar. 

Penggunaan media sosial dalam pendidikan mempunyai kebaikan dan kelemahan. Oleh itu beberapa inisiatif perlu diambil bagi meningkatkan tahap penggunaan media sosial dalam pendidikan. Terdapat beberapa cadangan dapat diberikan bagi memastikan penggunaan aplikasi media sosial sebagai medium pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan pelajar dapat dilaksanakan dengan lebih baik. Antaranya adalah : 
  • Penggunaan media sosial dalam pendidikan perlu diperluaskan dengan memberi kursus kursus kepada para pendidik tentang pengunaan media sosial yang terbaik dalam mencari sumber ilmiah dengan lebih efektif.
  • Pendidik harus bijak membuat pemilihan media sosial yang sesuai untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
  • Kerajaan perlu melakukan sekatan ke atas laman web yang kurang baik bagi mengurangkan sikap negatif dalam kalangan masyarakat semasa menggunakan medium media sosial.
  • Pemantauan perlu dijalankan sepanjang masa supaya pembelajaran berkesan dapat dipupuk di kalangan guru dan murid. Penggunaan medium media sosial mampu memberi kesan positif dalam pembelajaran serta membantu guru dan pelajar meningkatkan lagi pengetahuan masing-masing.

Bagi maklumat garis panduan penggunaan media sosial dalam pendidikan, klik link di bawah :
Garis Panduan Nilai & Etika Penggunaan Media Sosial Bagi Guru & Murid

No comments:

Post a Comment